Amikor azok a varázslatos piros, netán még villogó akciós táblák becsalogatnak egy-egy boltba vagy hirtelen egy webáruházban találod magad, az agyad minden mást elfelejt. Szükséges? Nem igazán. Akarod? Igen, akarom. Átadod magad teljes mértékben a vásárlásnak és a megszerzés örömének. A Black Friday jól ki van találva, hiszen az emberek a karácsony közeledtével átállnak vásárló üzemmódba, ilyenkor termékek milliárdjai kelnek el a polcokról.
Agyunkban aktiválódik a vásárlással egy jutalmazási rendszer, amely annyira erős, hogy abban a pillanatban minden mást elfelejtünk mellette. Az olyan szavak, mint az „akció", a „kedvezmény" vagy az „ajánlat”, sokkal jobban aktiválják a jutalmazási rendszert, a szükségesség pedig figyelmen kívül marad.
Tudtad, hogy az agy automatikusan társítja a piros akciós jeleket a kedvezményekhez?
Kereskedőként jó, ha észben tartod:
Ha egyes termékeket piros árcímkével árusítasz, még akkor is abból fogsz a legtöbbet eladni a nap végére, ha nem adtál rá kedvezményt.
Vásárlóként erre figyelj, ha nem akarsz szükségtelen dolgokat vásárolni:
Hagyj időt magadnak, mielőtt ténylegesen megvásárlod a terméket. Menj ki az üzletből, kattints el a webáruházról, tegyél egy kört vagy olvass el egy jó cikket. Ez időt ad az agy racionális részének a szükségesség kiszámítására. 30 perc elteltével valószínűleg a felét sem szeretnéd annak, ami eredetileg a kosaradban volt.
Azzal is jó, ha tisztában vagy, hogy a készpénzes vásárlás esetén agyadban realizálódik a veszteség élménye, amely bankkártyás fizetés esetén kevésbé meghatározó. A készpénzes vásárlás egy tudatos fék lehet számodra, hogy ne költs többet annál, mint amennyit valójában szeretnél.
Egyesek számára a vásárlás komoly függőséggé válhat. Rengeteg cuccuk van otthon, amit soha nem is fognak még csak kicsomagolni sem. Ne ess Te is ebbe a csapdába! Vásárolj tudatosan!